Laugh Vegas, Lost Angeles and Shady Francisco - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Bas Mastboom - WaarBenJij.nu Laugh Vegas, Lost Angeles and Shady Francisco - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Bas Mastboom - WaarBenJij.nu

Laugh Vegas, Lost Angeles and Shady Francisco

Door: basmast

Blijf op de hoogte en volg Bas

01 Maart 2011 | Verenigde Staten, Flagstaff

hey iedereen! bedankt voor het lezen weer,

ik ben wel bang dat het een lange gaat worden aangezien ik weer zo gek veel heb meegemaakt! Toch moet ik echt drastisch updaten want de laatste was precies een maand geleden! (1 februari)

Ik eindigde voordat ik naar Lake Mohave ging om daar 8 dagen lang tamarisk (soort boom) van plaats A naar B te verplaatsen. Eerst zal ik een beetje uitleg geven; we wouden deze bomen weghalen, omdat ze niet thuishoren in het fragile ecosysteem daar. Er is namelijk al een gigantisch groot bos van ze gegroeid, omdat ze de nare gewoonte hebben overal te kunnen groeien. Basically probeerden we de vogelsoort Willow te redden, deze soort vogel heeft de laatste paar jaar geleerd te nestellen in de Tamarisk, wat heel slecht voor ze is. De tamarisk moord de soort boom waar ze wel in kunnen nesten uit (de Willow Tree). Door alle Tamarisk te lijf te gaan met kettingzagen hebben we dus geprobeerd weer meer plaats voor de Willow Tree te creeeren zodat de Willow vogel weer normaal en natuurlijk kan nestellen. Zo pakten we dit aan: de Sawyers (zagers) zagen als een gek bomen om, en wij moesten ze allemaal op een grote stapel gooien ver van andere bomen en natuur vandaan zodat ze later door onze projectpartner verbrandt konden worden. ook moesten we soms een dag gif spuiten op de stammen die gezaagd waren, zodat ze tot in de wortel worden gedood, want zoals ik al min of meer had gezegd, de Tamarisk is een zeeer hardnekkige boom. Dit gif was dan ook zeer gevaarlijk\chemis en moest zeer secuur behandelt worden. Helaas was mijn spuitbus soms erg slecht en spoot die soms terug. Lang leven de PPE (Personal protective Equipment), die mij er meerdere malen van heeft gered blind te worden van gif in mijn ogen, of takken op mijn hoofd. Wel kwam ik terug als een half geborderlined persoon, aangezien mijn armen onder de krassen zaten (ik kan het niet vaak genoeg gezegd hebben: de Tamarisk is een zeer hardnekkige boom). Wat ook hel lastig was, was dat het verboden was om een 'native soort' te doden, dus je moest supervoorzichtig zijn. Soms hadden we een gigantische muskiet die gigantische doorns had vol met tamarisk eromheen. die muskieten mochten we dus niet doden, soms moest je dan tussen en langs een muskiet klimmen terwijl de doorns je een gigantische wond gaven. Ik dacht dan altijd bij mijzelf; My god! what are you doing? we're trying to save you here! want ja, ik denk hier al in het engels en ik begin ook al aan een aardige sophisticated woordenschat te creeeren. Iig, dat was dus Lake Mohave, er waren altijd 12 swampers (slepers), 2 herbiciders (gifspuiters), 3 sawyers (zagers) en 1 supervisor (die tevens zaagde). Het was een leuke groep bestaande uit 18 mensen van zeer verschillende nationaliteiten (Op 1 japanner en 4 amerikanen allemaal wel europees). Na deze slopende 8 dagen waar ook ons eten na de 6e dag al opraakte, was het echt een droom om een heerlijke sub te kopen @ subway, ook mijn veel te kleine bed in Flagstaff waar ik dus duidelijk niet inpas, voelt al eng veel als 'thuiskomen' aan. De avond dat je terugkomt van een project heb je normaalgesproken een Crewdinner en wij hadden afgesproken bij een all you can eat Chinese! Daar kon ik me uiteraard wel in vinden, en het koste echt maar 12 dollar ofzo en was superlekker.

Toen hadden we 6 vrije dagen van project. en wat doe je in 6 vrije dagen? Het feest opzoeken natuurlijk! Dus zijn we naar LAS VEGAS gegaan. Het was echt geweldig, gezellig met zijn 10en met 2 auto's naar Vegas. Ook even een stopje gemaakt@ hoover dam, want we moesten natuurlijk even wat toeristische plaatjes schieten van de gigantische dam die Arizona en Nevada Scheidt en de Colorado River, van een gigantisch meer naar een klein riviertje over laat gaan. Terug naar Vegas; Ik voel me een van de meest mazzelachtige europeanen ooit, ik denk namelijk niet dat veel europese mensen van 18 kunnen zeggen 3x in Vegas te zijn geweest. De piratenshow van Treasure Island was het enige dat drastisch verandert was naar een slettenpiratenshow (slutty-pirate show), met het slechtste acteerwerk wat ik ooit gezien heb. Dames met nog geen 2 vierkante centimeter stof aan hun lichaam die ronddansen en in het water springen, vond ik toch wel erg ver van piraatachtig. Behalve deze genante vertoning, was Vegas nog steeds geweldig, adembenemend groots, kleurvol en geldverspillend Vegas. Ook al hebben we zeer veer geld bespaart door 2 kamers te nemen voor 4 personen, met zijn 10en. Er kwamen ook nog 2 andere vrienden van Lake Mohave die een beetje omhoog zaten dus die hebben we uiteraard ook uitgenodigt, uiteindelijk sliepen we dus met 7 personen in onze 4 persoonskamer, houdt het lekker betaalbaar:P. Verder hebben we in Vegas over het algemeen de wet gebroken, en veel te veel gelachen. De wet hebben we onder andere gebroken door af en toe een dollar te verspillen in een penny-slot-machine (het was als een droom die uitkwam, je gooit een dollar in een machinetje en krijgt vervolgens over het algemeen niets terug!:D) wat uiteraard zeer illegaal is als je onder 21 jaar oud bent. Het grappigste was dat ik eerst dacht dat er heel veel beveiliging was en dat uiteindelijk de eerste Gokmachine die we uitgekozen hadden een 2 meterlange was, subtiliteit was uiteraard ons kernwoord. Vervolgens hebben we natuurlijk een belachelijke fotoshoot gehouden in M&M world, een winkel de grootte van een V&D volledig toegewijd aan de heerlijke versnapering, de M&M (inclusief een M&M cinema en een M&M museum). Om weer even terug te komen op onze illegale bezigheden; we hebben in ieder groot casino/hotel ons best gedaan om de lift naar de hoogstmogelijke verdieping te krijgen. Soms had je hier een hotelsleutel voor nodig, maar dan wachtte we gewoon tot er iemand naar boven zou gaan. We vielen pas echt door de mand toen je bij een hotel voor iedere afzonderlijke verdieping een andere sleutel nodig had. Toch, werden we over het algemeen beloond met een geweldig uitzicht over de hele Strip in Las Vegas! (oa in Excalibur, Cosmopolitan, Luxor, New York, New York, the Bellagio en Caesers pallace). Ook zijn we een avond naar een show gegaan, namelijk Cirque de Soleil. Ik heb diep respect voor die mensen en het was echt genieten. De dag daarna moesten we helaas alweer gaan, rennen vliegen draven dus. Maar, ULTIEM genieten!

Mijn volgende project was Lake Mead, een meer tussen Lake Mohave en Vegas (wat ook de Colorado River was dus, want ze noemen het een meer, maar eigenlijk is het de Colorado River). Toch was wel heel anders, meer cactussen en geen tamarisk. een groot verschil dus. Wat ik hier gedaan heb was dan ook compleet verschillend. In Arizona hebben ze namelijk de vreemde regel dat je een kudde koeien overal rond mag laten lopen tenzij je ergens een hek omheen zet. Nationale parken of beschermde gebieden kunnen ons dan inhuren om een gigantisch hekwerk om het desbetreffende park heen te bouwen, zodat de koeien en ander vee niet de natuur vernietigen. Je kan je voorstellen dat de vegetatie rond een meer sappiger en smakelijker is dan die op een droge woestijn. Dit is hoe we te werk gingen: we maakten om de halve mijl een gigantische brace: deze kon alle krachten opvangen voor het spannen van prikkeldraad. Je moest dan eerst een gigantisch gat graven, de brace erin zetten en het gat volgieten met conqruete (een soort cement). Daarna moesten we gigantische palen de grond in 'pounden' om de 20 feet (min of meer 6 meter), zeer zwaar maar leuk werk, ook heel precies, want ze moeten natuurlijk recht in een lijn staan. Daarna spanden we er 2 lijnen prikkeldraad (lang leve nog meer krassen op mijn arm) en 1 lijn gewoon draad tussen, de lijn zonder prikkels was aan de onderkant zodat de niet kudde-beesten er zonder verwondingen nog wel onderdoor kunnen. En dan denk je natuurlijk, hoe komen al die spullen in het midden van de woestijn terecht. Nou, die moesten we dus zelf slepen, zo 3 mijl door de woestijn. Pas op de maandag van het project was er een helicopterdrop, die alle spullen op de goede plaats dropte. Vanwege het slechte weer (hagel, sneeuw, regen en gigantische storm (wat een mazzel, midden in de woestijn)) kon de helicopterdrop niet eerder plaats vinden en konden we ook een hele dag niet werken. Verder verliep alles vrij flexibel. Behalve dat een andere groep vrijwilligers van een ander project, dat compleet was verzopen zich bij ons had gevoegd. Toen waren we 40 vrijwilligers! vanzelfsprekend hadden we dus weer niet genoeg eten en ook de organisatie liep toen niet meer 100% flexibel.

Nu ben ik net terug uit San Francisco, waar ik ook weer te veel beleefd heb om op te noemen. Ik ben met een meisje uit Londen gegaan, veel mensen bleven in Flagstaff om uit te rusten en op hun geld te letten. We gingen eerst naar Los Angeles, want daar konden we heen liften met een vriend van Lake Mohave. Vanaf daar hebben we een greyhound bus genomen naar San Francisco. Het voelde werkelijkwaar alsof ik weer in San Jose was. Greyhound Busstation in LA is een van de meest Dodgy plaatsen waar ik ooit ben geweest, waar ze niet eens engels maar alleen spaans spreken (wie had gedacht dat ik mijn spaans nog nodig zou hebben in amerika) om maar niet te praten over enge masturberende zwerver in rolstoel. In San Francisco sliepen we in Hostel Amsterdam, supercentraal en met gratis pannekoekenontbijt. Verder hebben we een toer gedaan op Alcatraz, waar we een verhaal hebben gehoord van een 85jarige man die een bank had geprobeerd te beroven toen hij 15 was en werkelijkwaar in levende lijve in Alcatraz had gezeten. We hebben getandemt naar de Golden Gate Bridge, fietsen door Amerika is compleet onvergelijkbaar met fietsen in Nederland, op een gegeven moment ging het zo stijl dat de weg overging op 5 gigantische stuken trap. Dus moesten we de tandem de trap optillen. Het leuke deel was natuurlijk het naar afdalen met de fiets. Uiteraard, was ik te lui om te remmen, we hadden al die energie gestoken in het naar boven gaan die ik natuurlijk niet wou verremmen:P. We gingen zeg maar als een Kamikaze-aanval op onze tandem zig-zaggend tussen de straten en autos van San Francisco door, ook weer een GEWELDIGE ervaring en de GG Bridge is a G*sh-damn GORGEOUS Bridge!:D ook zijn we door Golden Gate-Park gegaan, wat dan weer compleet dodgy is, en op zijn minst slightly gevaarlijk. Basically, was er een vrouw die naar ons toe kwam, en boos op ons werd dat we niet stoned waren en praktisch wiet bij ons naar binnen dwong, dat was enigszins eng aangezien ik er 99,9 procent zeker van was dat ze meer dan een paar ziektes met zich mee droeg. Wel, was het hilarisch om daar gewoon te zitten en alle extreme vreemde mensen te bekijken. Verder is japantown en chinatown bekijken natuurlijk ook superleuk . En we hebben heel veel public transport genomen naar vreemde plaatsen omdat we een ov-kaart hadden, zo hebben we bijvoorbeeld 8 of 9 keer de fameuse cabelcar genomen die normaalgesproken 5 dollar per keer kost.

In San Francisco is nog 10x zoveel gebeurd, ik heb ook wat kleren gekocht bijvoorbeeld (wat prettig is na al bijna 5 maand hetzelfde te dragen) en nog vele vele andere dingen gedaan.

maar het is al laat en morgen vertrek ik weer vroeg op project. Ik ga nog een keer naar Lake Mead voor 8 dagen, waar ik eerst heel erg tegenop zag, maar het gebeurd wel vaker dat je twee keer naar hetzelfde project gaat. Het kan zelfs betekenen dat de supervisor zo blij met je was dat hij je nog een keer wou;P

dus ik zeg ciao tegen de mensen aan de andere kant van de grote plas en welterusten!

ps. de definitieve datum dat ik terugkom is eindelijk bekend, het is 20 mei. Ik stop 23 april met mijn vrijwilligerswerk hier en vertrek op 27 april met een toer die door amerika trekt voor 25 dagen van Los Angeles naar New York. (oa zal ik zien Yosemite, Yellowstone, Chicago, Minessota en Niagra Falls)

• 02 Maart 2011 - 07:26

Hanneke:

Hey Bas!

Toen maartje en ik op wereldreis waren sliepen we ook in hotel Amsterdam! Lekker gratis ontbijtje ja ;) Gezien al je activiteiten verwacht ik je enorm gespierd terug straks!
    x

• 02 Maart 2011 - 09:34

Frank:

Man,
    You're living my life!

• 02 Maart 2011 - 11:55

Elvire:

WOW...en ik zit hier maar te studeren...

• 02 Maart 2011 - 20:46

May:

Wat een enorm verslag jij komt terug als superman
    ga je nog buffels opjagen??

• 02 Maart 2011 - 23:56

great story again!

• 03 Maart 2011 - 00:02

Pw:

Lieve Basco,

Wat een saai leven zo te lezen. Ik hoop dat het studentenleven je wat meer vertier zal brengen.
    Ik hoop wel dat je je netjes gedraagt zoals we je in Boekelo geleerd hebben.
    Maar ontzettend leuk zulke enthousiaste verhalen te lezen.
    Nu nog de Jack pot winnen dan kan de hele familie ook eens mee genieten en eea beleven.

Veel liefs vanuit een zeer enerverend Lonnker (mamma is inmiddels grote FC Twente fan, kent alle liedjes en loopt nu de gehele dag met Twente sjaal)

PW

• 03 Maart 2011 - 16:10

Monique:

Hey Bro,
    Klinkt erg erg gaaf allemaal, jij zit ook niet stil!!
    We hebben je wel gemist hoor, met het luier-spel in Zweden met name, hihi, dat was hilarisch, vraag maar hoe Daphne de Paus in Italië omschrijft...
    Geniet ervan, veel liefs Monique EN Boudewijn, die altijd je verhalen leest, maar te lui is om een berichtje achter te laten:P

• 05 Maart 2011 - 07:34

Je Zusje!:

Liefste broer van me,

wat geweldig om dit verhaal te lezen zeg! Wat beleef je veel en wat ben ik jaloers. Maar natuurlijk vooral heel blij voor je hè, dat je het zo leuk hebt! Wat heb je een leuk pakketje gestuurd, echt geweldig en zooo lief (l).
    Heel veel plezier nog en ga nog maar even heel hard geniet, voordat het weer voorbij is!
    Ik spreek je snel weer

xxxx

ps, toen ik jou brief las (die in het pakketje zat) kreeg ik wel een paar traantjes! Want we hebben zoveel leuke dingen meegemaakt, die mis ik wel, maar die komen snel weer terug gelukkig :).

• 10 Maart 2011 - 15:04

Niek:

Hahaha fantastisch!!!! Klinkt allemaal helemaal super bas! Hoe deed je dat gokken dan? was er geen enkele beveiliging?? En wie had dat gedacht,, public transportation in america:P Hahaha,
    klinkt allemaal erg mooi bas!

• 15 Maart 2011 - 19:29

Anne:

Wauw, wauw, wauw het klinkt weer allemaal zo geweldig Bas! Hahaha, Marlot en ik zijn dan wel heel illegaal geweest twee jaar geleden. We hebben ook in Vegas zitten gokken, we waren 16 en 14 maar wisten niet dat het niet mocht. :P En ga je nog naar Lady Gaga? :) De MR staat weer mooi op zijn kop, o.a. meneer Kamp heeft zijn functie per direct neergelegd vanwege een vertrouwensbreuk tussen hem en de centrale directie. Ik schrok er wel van, we hebben natuurlijk vorig jaar veel met hem samengewerkt met dat leerlingenstatuut. Maar goed, daar moet jij je vooral niet druk om maken. Geniet nog heel hard van die laatste twee maanden! Echt supervet dat je ook nog die tour door Amerika gaat maken. Ik kijk er naar uit je in mei weer te zien! xxxxx

• 16 Maart 2011 - 07:45

Marit:

BAS!

Wat super om weer wat van je te horen! Zeker lang geleden dat je een blog geschreven hebt zeg.. Je moet ons wel een beetje op de hoogte/jaloers maken ;-). Maar eerlijk is eerlijk je hebt weer een leuke naam bedacht haha!
    Volgens mij heb je t nog steeds super.
    Hier in NL gaat alles zn gangetje. Ben weer gewend aan de kou, maar gelukkig begint de lente alweer te komen! (nou ja, vandaag is het zwaar bewolkt, maar de zon komt steeds vaker door). Begin maandag bij mijn nieuwe baan: Disney Channel! Dus dat is erg leuk en heb er super veel zin in. Ben ondertussen al wel stiekem een nieuwe reis aan het plannen naar Peru en Ecuador! Maar dat zal nog wel ff moeten wachten. Want mn huisje schiet al op! Heb al 4 muren en een dak! En gister kreeg ik berichten door dat we nu ook bovenburen hebben haha. Als t af is moet je maar snel een x komen eten ofzo ;).

Ben je ook weer een beetje up-to-date van het "normale leven".

Geniet nog van je laatste maanden! Echt super dat je die trip nog gaat maken!

xx en tot snel!!