Panama& Costa Rica; 'niet neuken in de keuken!' - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Bas Mastboom - WaarBenJij.nu Panama& Costa Rica; 'niet neuken in de keuken!' - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Bas Mastboom - WaarBenJij.nu

Panama& Costa Rica; 'niet neuken in de keuken!'

Door: basmast

Blijf op de hoogte en volg Bas

09 Januari 2011 | Costa Rica, Monte Verde

Buenos dias!


Hier even een kleine impressie van de avonturen van Bas en Elvire in Panama en Costa Rica. Allereerst was het natuurlijk helemaal geweldig om toch wat familie om me heen te hebben tijdens de feestdagen! Dus el... SUPERBEDANKT voor het komen! we hebben echt weer superveel gezien en beleefd natuurlijk. We zijn begonnen in San Jose, waar Elvire aankwam met superveel cadeautjes! Natuurlijk veel drop en stroopwafels en het laatste boek van Twilight, dat ik nu aan het lezen ben. De volgende ochtend zijn we al vroeg vertrokken naar een plaatsje aan de Caribische kust dichtbij de grens met panama, genaamd Cahuita. Elvire's maag heeft dit niet heel erg gewaardeerd met alle bochtige wegen, de schokkende bus en haar jetlag. Helaas regende het hier wel heel erg, maar wel hadden we natuurlijk al veel Backpackers ontmoet. onder andere Nils uit duitsland die in hetzelfde gastgezin zat als ik, in San Jose. De volgende ochtend zijn we vroeg doorgetrokken naar Puerto Viejo. Een echt surfersdorpje/stadje waar we in een hangmat hebben geslapen voor 5/6 dollar, wat wel heel erg jammer was, was dit je in dit hostel niet mocht 'neuken in de keuken' (zie foto), maar verder was het er wel heel leuk. Met 2 meisje uit duitsland die ik kende van het schildpaddenproject, hebben we hier in de regen kerstavond gevierd. Dat houd in: veel internationale contacten aanleggen en drankspelletjes spelen, en vervolgens natuurlijk pas veel te laat je hangmatje opzoeken! en dat terwijl we de volgende ochtend rond 6uur naar de bus moesten om de grens van panama over te steken! Nou, de panamese grens proberen over te steken op eerste kerstdag is een zeer bijzondere ervaring. Het komt er eigenlijk op neer dat ze zoveelmogelijk geld van je af proberen te troggelen, en als je ze dat gewoon geeft heb je geen probleem. Je moet namelijk een bewijs hebben dat je binnen 90 dagen Panama weer verlaat. Elvire's vlucht vanaf San Jose naar Nederland binnen 9 dagen was niet genoeg, dus moesten we voor 12 dollar per persoon een busticket van Panama City naar San Jose kopen. Na deze nieuwe belevenis zijn we doorgereist naar Bocas Del Toro, een eilandengroep met prachtige natuur en geweldige stranden! Hier konden we toevallig meteen mee met een groepje van ons hostel, die met de boot naar een ander eiland gingen, waar een geweldig strand zou moeten zijn. Helaas was de stroming van de zee zo sterk dat hij ons er niet helemaal heen kon brengen. dus zette hij ons af aan de andere kant van het eiland. Het zou 20 minuutjes de berg oversteken zijn en dan zou je dus bij het paradijs op aarde aankomen. Dat geldt alleen natuurlijk niet als je de verkeerde weg kiest, en makkelijk te vinden was het niet. Gelukkig is Elvire maar 2 keer uitgegleden door de heuphoge modder!

Na ons 1e-kerstdag-diner (een grote Pizza) en een nachtje slapen, hebben we weer de boot naar het vaste land gepakt en hebben we meteen de bus naar naar Panama-City gepakt (mas o menos 8uur). Er zijn maar weinig Centraal-Amerikaanse steden het bezoeken waard (San Jose bijvoorbeeld niet), maar Panama-City kan ik iedereen aanraden! Het heeft een superleuk oud stadscentrum, waar El en ik zo in een gratis toer gerold zijn (ook al had de gids misschien een fooitje verwacht:P). We hebben hier onder andere de lokatie gezien van opnames van Prison Break en de nieuwe James Bond-film, 'Quantum of Solace'. Wat ik heel mooi vond was dat je vanaf het oude stadscentrum de skyline kon zien van het nieuwe stadsgedeelte. Dus er was ook een heel modern stadscentrum, met een hele interessante architectuur.
Op de terugweg naar Costa Rica zijn we nog twee daagjes blijven hangen in Boquette, een bergplaatsje (helaas waren alle hostels vol toen we hier om 10 uur 's avonds aankwamen, gelukkig was een van de eigenaren zo aardig om voor 6dollar pp een slaapbankje voor ons uit te trekken). Hier hebben we een verzopen wandeling gemaakt en genoten van een natuurlijke hot spring. Het is heel leuk om eerst in een natuurlijk poeltje te zitten van 43 graden en vervolgens in een rivier te springen waar met gemak ijsschilfertjes in hadden kunnen drijven.
van Boquette zijn we weer naar Costa Rica gegaan. We hebben oud en nieuw gevierd in een ecolodge aan de rand van Parque Nacional Corcovado, hier werden we meteen door 6 velgekleurde rode papagaaien verwelkomt. Het was zowiezo een van de meest tropische stranden die ik ooit heb gezien! Ook de zonsondergang was adembenemend. Op 1 januari hebben we een toer genomen door het park. De veelbelovende Puma of Tapir hebben we helaas niet gezien, maar apen, pizotes, vogels en Curacao's (velgekleurde, uit de kluiten gewassen kalkoeken) waren er in overvloed. De laatste dag hebben we lekker een dagje op het strand gechillt in Dominical, dit was ook weer een echt surfersdorpje, waar Elvire gelukkig toch nog even een rood kleurtje heeft kunnen opdoen. Daarna was het alweer afscheid nemen in San Jose! Het ging supersnel, we hebben zoveel gereist! Wel hebben we echt superveel gave dingen gezien en meegemaakt, he El:D!
na een dagje vrienden opzoeken in San Jose, ben ik naar het geweldige tropische regenwoud Monte Verde vertrokken,. Na even flink in de maling te zijn genomen door een taxichauffeur, ben ik toch nog veilig aangekomen. Ik kwam aan bij het busstation in San Jose om 05:25 omdat de bus vertrok om 06:30 en je kans had dat de bus vol zit als je te laat bent. Toen ik aankwam was alleen de kassa voor het kopen van een kaartje dicht, dus kwam er een taxichauffeur naar mij toe, die zei dat de bus al weg was omdat die eerder vertrokken was, omdat het schema veranderd was vanaf 1 januari. Nou dat klonk toch enigszins logisch dacht ik! Hij zou me dan dus voor 36 dollar naar Alejuela kunnen brengen, wat de volgende stop van de bus was en dan zou ik de bus kunnen inhalen en dus alsnog met de bus meekunnen. dus ik dacht, het is nu of nooit dus, VAMANOS! toen begon ik het al een beetje merkwaardig te vinden omdat ik in de taxi wel 2 of 3 keer de buschauffeur aan de lijn kreeg van de bus die ik moest hebben, die ik dan in het engels vragen kon stellen. Nouja, het komt er dus op naar dat ik voor veel geld in Alejuela ben afgezet, en je raadt het al! de bus kwam pas 1 uur later, de normale tijd dus. Ik voelde me wel even heel naief en dom, maar ondertussen heb ik het mezelf al een beetje kunnen vergeven, als dit het ergste is dan is het nog te overzien natuurlijk.
Goed, Monte Verde is dus echt geweldig, ik ben hier op pad met 2 vrienden die ik ook ken van de school, uit duitsland, maar ik ontmoet ook heel veel andere mensen! Dat gaat echt zooo makkelijk als je reist. De eerste dag hebben we gewoon een flinke hike gemaakt door het park. Verder, heb ik een nachttoer gedaan, waar ik onder andere een megagiftige groene viper (slang) heb gezien, luiaarden, groene toekans, een tarantula, pizotes, heel veel vogels en een of andere gigantisch bladluis. Vandaag heb ik een Canyoningtoer gedaan, erg toeristisch maar SUPERLEUK! we hebben van 6watervallen geabseild, waarvan de hoogste wel meer dan 40 meter hoog was! Ook de portie adrenaline is binnen dus:D.

Vanavond gaan we nog even feesten op zijn monteverdes en morgen vertrekken we alweer naar San Jose, want maandag ga ik weer met een week school beginnen. Dat gaat zowiezo heel gezellig worden met alle connecties die ik hier ondertussen al heb opgedaan. Ook slaap ik dan weer bij mijn oude gastgezin.

Beste mensen, ik weet dat het een beetje laat is, maar toch wil ik iedereen nog even een superknallend, geweldig, sprankelend en ondernemingsvol 2011 wensen! eind mei zal ik weer terugzijn, dus ik ben heel benieuwd wat 2011 jullie tot die tijd zal brengen!

ik zeg: 'Hasta la vista, amigos'!

  • 09 Januari 2011 - 07:58

    Daphne:

    Jaja, ik ben vroeg wakker waardoor ik waarschijnlijk de eer heb om als eerste je nieuwe reisverslag te lezen! Dit voelt als een heele grote eer, haha je hebt echt een grappig, leuk maar toch ook wel spannend verhaal geschreven! El is nou bij ons thuis en het is ook heel leuk om van haar verhalen te horen. Je bent nu over precies 125 dagen terug (als je niet verlengt) en ik kan niet wachten hihi. Maar het is ook weer zo ongelooflijk gaaf dat je dit alles mee maakt! Ik spreek je snel wel weer, xxxx je zusje

  • 09 Januari 2011 - 10:14

    Mama:

    prachtig verhaal!!
    die papagaaien waren Ara's toch?
    en went het al: tarantula's en slangen..?
    nb kan deze titel wel uitgeprint worden voor oma hiernaast?

  • 09 Januari 2011 - 10:22

    Maria;):

    haha vet lijp bas;) ik heb mijn liedje al klaar in mijn hoofd... xxx

  • 09 Januari 2011 - 10:59

    Eva-Maria:

    Bas, wat gaaf allemaal! Als je Angela de Boer Urbina tegenkomt in San Jose, of haar moeder Guadalupe Urbina (bekende zangeres daar geloof ik), doe ze de groetjes van mij!
    Veel plezier daar Bas!
    Oh, en niet te vergeten, ook al mag het geloof ik niet meer: gelukkig 2011

  • 09 Januari 2011 - 13:52

    Hidde:

    Fok... Waarom? Waarom lees jij Twilight??? :O

  • 09 Januari 2011 - 20:48

    Hanneke:

    Heey Bas!! Klinkt weer goed allemaal, abseilen van watervallen.. Gaaf man!! Maar naar school?? Wat is dat opeens voor onzin? :p

  • 12 Januari 2011 - 07:21

    Monique:

    Hi Bro,
    Een aantal dingen had ik natuurlijk al gehoord van je, maar ook erg leuk om alles zo achter elkaar te lezen, wat heb je al veel mee gemaakt!! En die Backpackers hostels zijn idd geweldig: Elvire en ik hebben ons daar ook goed vermaakt:)
    Succes op school, ik ken het gevoel;) Gister is mijn Spaanse les begonnen: er valt nog veel te leren! Nu huiswerk maken:P
    xxx

  • 24 Januari 2011 - 10:15

    Jan En Maria :

    Wat leuk .....waren wij nog maar zo jong ,stuur een beetje zon naar ons kikkerlandje.
    Bas geniet ervan.
    Groetjes uit Borkel en Schaft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 13 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1442
Totaal aantal bezoekers 39250

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2010 - 20 Mei 2011

Bas in VE|CR|USA

Landen bezocht: