Levend, Onvruchtbaar, Fase 1, Fase 2 en Fase 3 - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bas Mastboom - WaarBenJij.nu Levend, Onvruchtbaar, Fase 1, Fase 2 en Fase 3 - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bas Mastboom - WaarBenJij.nu

Levend, Onvruchtbaar, Fase 1, Fase 2 en Fase 3

Door: basmast

Blijf op de hoogte en volg Bas

22 December 2010 | Costa Rica, San José

Beste sneeuwpoppetjes,

Ondertussen ben ik weer terug in San Jose in een zeer leuk en goedkoop hostel, met gratis internet! Ik ben net terug gekomen van het 10-daags schildpaddenproject... Babyschildpadjes zijn werkelijkwaar een van de meest adorabelle dingen op aarde! Het was echt leuk deze beestjes uit te graven en te redden. Wel jammer om te zien dat helemaal niets natuurlijk gebeurd, als er een mama-turtle wordt gespot die eieren legt, worden alle eieren namelijk naar de Hatchery gebracht en de schildpadden kruipen op de een of andere manier bijna nooit zelf naar boven. Elke nacht heb je een shift, om 8, 10, 12, 2 of 4:30 uur... Dat is dus best wel heftig als je om 2 uur uit je nest moet komen om naar de Hatchery te lopen, om te kijken of er schildpadjes zijn uitgekomen, terwijl er dus zoals ik al zei, nooit echt schildpadjes zijn. Als de nesten toch 'uitgerekent' zijn, graaf je ze de volgende ochtend uit en kan je alsnog die beestjes naar de zee zien schoffelen! Helaas zijn er soms doden bij, soms zit het hele nest vol met maden en altijd, vind je ook volle eieren in het nest.

De ei-examinatie:
De ei-examinatie is gerust een van de meest vieze dingen die ik ooit heb gezien/gedaan (ook al weet ik niet of het wint van meelopen met een chirurg:P)! Men neme een pingpongbal (aka schildpadei, want daar lijkt het soms echt op) en opent deze. Allereerst zullen diegene die zich in de 'soak-zone' bevinden, lichtelijk besplasht worden met witgeel embryovocht. Vervolgens vind men een van de 5 verrassingen.
Onbevrucht: een ei waar niet echt wat in zit behalve wit of geel vocht (zeer vergelijkbaar met onze favoriete ochtend-versnapering; het spiegelei)
Fase 1: Als je bloed hebt gevonden in het ei. (dit betekent, ook maar de minste of geringste rode gloed)
Fase 2: Als je behalve bloed ook nog een klein beginsel van een schildpad in het ei vind, heb jij de verrassing Fase 2! (het lijkt wel een surprise-ei)
Fase 3: Deze fase valt onder het hoofdstuk "zeer onplesante verassing", je vind eigenlijk namelijk al een hele schildpad die gewoon niet uit heeft kunnen komen ofzo. Soms, als je het ei open maakt begint het schildpadje toch nog te bewegen. Dan proberen we het nog een paar daagjes in de grond te stoppen in de hoop dat het toch nog zal LEVEN!

Op onze vrije dag zijn we naar het nationale park Manuel Anthonio geweest. Hier hoefden we niet de 10 dollar entree te betalen omdat we turtleredders zijn! Wel hebben we een gids genomen, die ons in 4uur tijd de highlights van het prachtige park heeft laten zien. We hebben onder andere; 2 prachtige bounty beaches gezien, zo'n leuke kikker, 4 luiaards (er zijn er heel veel, maar zonder gids zijn ze niet te vinden), allerlei vogeldingen, vleermuizen, kolibrinesten, heel veel apen, wasberen en leguanen, verder hebben we op een haar na een toekan en een Boa Constrictor gemist. (heel frustrerend, want laat ik toekans nou net een van de meest integrerende vogels vinden. Wel ben ik blij dat we de Boa Constrictor hebben gemist, want ik denk dat ik harder had gegild dan mijn zus Monique (wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds onmogelijk acht).

Zo zijn de 10 dagen schildpaddenproject dus echt voorbij gevlogen. Een afscheidsfeestje hier, een haaitje daar (owja, dat had ik nog helemaal niet verteld:P 500 meter van het zwemstrand vandaan kon je haaien spotten!). Verder hebben we 1 keer de uurlange tocht over het strand ondernomen naar het dichtstbijzijnde dorpje (met supermarkt). Vaak moesten we als 'werk' gewoon een beetje de accomodatie schoonmaken of blaadjes harken, maar 1 keer gingen we het strand langs met de jeep om illegale vissers te zoeken (die boomstam had ik met mijn kracht natuurlijk zo van het strand af, dankzij de zondagochtendgroep van Boekelo!). En af en toe hadden we natuurlijk gewoon een dachtje schildpadjes redden, chillen op het strand, haaien spottne, en de geweldigste zonsondergang ooit hebben! Ook ben ik blijven proberen toekans te spotten maar dat is me de hele week niet gelukt. Totdat eergister het toekanwonder arriveerde, deze jongen, genaamd Sebastian Walter (wat een behoorlijk gigantisch toeval is), zag werkelijkwaar in iedere boom wel een toekan zitten! Dus gisteren heb ik ook nog 6 toekans gezien! Helaas, heeft mijn camera maar 4x zoom dus wordt het een zoek-het-beest-puzzel.

Dat was het denk ik wel zo'n beetje, het gaat een hele vreemde kerst worden! Sneeuw bestaat in ieder geval niet:P. Waarschijnlijk onder een palmboom op een bounty strand met een verfrissende pina colada. In ieder geval met mijn zus Elvire die vanavond om 10 uur (hier:P) aankomt! Waarschijnlijk gaan we naar Panama reizen, want Costa Rica is voor ons ondertussen natuurlijk Peanuts;). Verder kan ik morgen wel eindelijk het pakketje ophalen dat mijn lieftallige moeder al meer dan 2,5 maand geleden opgestuurd heeft voor sinterklaas:p dus heb ik toch nog pepernoten!!

anywaysss
Feliz Navidad jullie verschrikkelijke sneeuwmannen!

ps. ik heb een costa ricaans nummer, dus bel een keer als je mijn o zo mooie stem mist. ga naar goedkoopbellen.nl. het nummer is 0050686176531. Wel zou het handig zijn als je er een beetje rekening mee houd dat het hier 7 uur vroeger is, en dat ik niet altijd bereik heb.

  • 22 December 2010 - 09:36

    Ilonka:

    Hey schildpaddenredden,

    Zo te horen vermaak jij je ook prima buiten Venezuela :-) Heel veel plezier en een hele fijne kerst!

    XX

  • 22 December 2010 - 11:56

    Anne:

    Waauw mooi verhaal weer Bas! We missen je wel hoor hier, vooral toen Marlot en ik laatst weer een middag in ons favoriete accent communiceerde :P! Veel plezier met je zus en hele fijne kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar gewenst!
    xxx

  • 22 December 2010 - 14:22

    Mama:

    de toekan is goed te zien en je laatste turtle echt fotogeniek!!
    niet erg dat boa en haai niet op de foto staan

    tot foons

    xxx mama

  • 22 December 2010 - 16:24

    NL Schildpadbuddy :

    Haha super leuk verhaal bas. En tja.. een perfecte omschrijving van de Examinatie :P Heerlijk klusje altijd..
    Als je toch naar Tamarindo komt met de kerstdagen moet je het maar even laten weten. Zou wel super gezellig zijn in dat party-oord!

    Hasta luego!!

    Xx je schildpadbuddy

  • 22 December 2010 - 23:10

    Marit Stubbé:

    BASSIE!!

    Heb net je geweldige verhaal op mn blog gelezen en vertaald voor Barbara: WIJ MISSEN JOU OOK!! Het is zo anders zonder optafeldansende-ladygagameeschreeuwende-onderbroekengooiende-roddellende-jou! Maar volgens mij vermaak jij je daar ook wel! En je hebt een prima titel voor je blog bedacht hoor haha! Die schildpadjes mogen maar blij zijn met een redder als jou! Hoop dat je volgende projecten ook zo leuk zijn! Wel jammer dat je de boa constrictor gemist hebt hoor (herinner me een dode slang in Gran Sabana :P).

    Echt super dat je zus komt en hoop dat jullie een gezellige kers en oud&nieuw hebben.

    Dikke knuffel en kijk uit naarj e volgende blog!

  • 23 December 2010 - 05:36

    Elvire Mastboom:

    BROO! ik zit naast je!!! WHAAAA

  • 23 December 2010 - 06:03

    Bas Mastboom:

    Omg! Fiesta en San Jose!!:D

  • 23 December 2010 - 08:09

    Daphne:

    BAS, wat een gewéldig verhaal weer om te lezen! Ik denk stiekum ook dat als je die boa had gezien, jij harder gegild zou hebben dat Monique! Wat apart eigenlijk, bas en el vieren oud en nieuw in Costa Rica, Mama en Papa en flora in Enschede, Monique en Boudewijn en Daphne in Leiden! Iedereen dus van elkaar gesplitst! Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar, met Ellie! xxxx

  • 30 December 2010 - 13:36

    Tamara:

    Hee bassie!

    Het ziet er super leuk en mooit uit al die foto's enzo! mooi dat je dat allemaal meemaakt!
    nog veel plezier! xxxTamara

  • 08 Januari 2011 - 23:04

    Gitta:

    Querido Bas, te deseo un próspero ano nuevo!
    geweldig verslag met al die beesten.
    Was vast erg leuk met Elvire zo aan de fotoos te zien.
    Ik ga je site weer wat vaker bezoeken.
    Liefs

  • 11 Januari 2011 - 07:54

    Monique:

    Wauw Bro, ik ben zo blij dat je zo veel van baby-schidpadden weet:)
    Wat een mooie foto's en geniet idd maar van je biertjes, die zal je niet mogen in Noord Amerika:p
    xxx
    Vandaag mijn eerste dag van mijn Spaanse lessen, iedere dinsdag en donderdag:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 13 Sept. 2010
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 39249

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2010 - 20 Mei 2011

Bas in VE|CR|USA

Landen bezocht: